tirsdag 1. mars 2011

Fjernarkivet NAV Østfold

Av Carita Stafne-Torp, NAV Østfold

I en måned skal jeg få den ære av å blogge her inne på arkivbloggen – noe jeg har sett fram til og gledet meg til. Jeg har tenkt å skrive om vårt ”liv” her på jobben, og forhåpentligvis gi dere leserne noen hyggelige lesestunder, som dere gjerne må kommentere og gi tilbakemeldinger på. For å gjøre dere leserne litt kjent med hvem vi er, skal jeg gi dere litt historikk og gå tilbake i tid i de første bloggene jeg legger ut.  

Vi holder til i Østfold, nærmere bestemt Sarpsborg og vi er 4 personer knyttet til arkivet. To av oss jobber i 100 % stilling og 2 av oss har deltidsstillinger. Hva er det for slags arkiv vi jobber i?
NAV er jo en forholdsvis ung offentlig forvaltning, og i 2006 så det første NAV kontoret dagens lys. For Østfold sin del kom det siste kontoret på plass i 2009. Dette var en så stor begivenhet for oss at vi måtte feire med en gedigen fest 15.01.2010. Endelig kunne NAV Østfold, etter mye jobb og lange arbeidsdager markere at 18 NAV-kontor, 1 forvaltning og en ressursenhet bestående av arbeidslivssenter, arbeidsrådgivningskontor og rådgivende leger i tillegg til fylkesleddkontoret endelig var på plass. Det ble litt av en dag! 850 mennesker fikk le, gråte og bli begeistret.
Av underholdere kan jeg nevne konferansier Terje Sporsem som koordinerte det hele med sjarm og humor. Foredragene hadde en fin kombinasjon av det absurd morsomme til det emosjonelt rørende. Det gikk fra latter hvor Linda Sønsteby fra Lucky Næroset - bygda som skapte gull av gråstein –  fokuserte på å tenke utradisjonelt, til latterbrøl da den elleville ”franskmannen Dr. Thierry Dupont” entret scenen med sine frekke og freidige karakteristikker av Ola Nordmann. Det fortsatte med måpende beundring og noen tårer, som man til slutt ga opp å skjule, da Mikael Andersson, født uten armer og bein, fortalte sin sterke historie.
Jeg hadde jobbet i NAV i 15 dager når denne festen ble arrangert, så dere kan tro jeg fikk et godt inntrykk av mitt nye arbeidssted.
Den 15. mai åpnet vi dørene inn til vårt flotte fjernarkiv. Da hadde jeg siden januar jobbet intens med å få i stand lokalet og fått på plass arkivreoler som skal gi plass til 4000 hyllemeter med papir – nærmere bestemt arkiver dannet i den tiden det fortsatt var gammel ordning med trygdekontor, Aetat og sosialkontor. I kjellere rundt om kring i fylket var det stappfullt med virkelig eldre og utgåtte arkiver som måtte bli tatt hånd om på en ordentlig måte. Og det var slik jeg ble engasjert i NAV, jeg skulle få ansvar for, sammen med de andre her på fjernarkivet, å få ordnet og systematisert disse mengdene med arkiver innen en 3 års periode.


Reolene måtte bygges og settes opp i det nye lokalet.

Det var strenge krav til arkivlokalet og Riksarkivarens ”Krav til arkivlokaler” fra 2007 ble nøye studert. I tillegg sier vår kjære arkivlov også en del om krav til spesialrom for arkiv. Å oppbevare arkiver over lang tid, langtidsbevaring, krever spesialrom for arkiv. Det lokalet som vi hadde sett ut til dette hadde tidligere vært en garasje under et stort forretningsbygg. Likevel, etter måneders forhandlinger og fram og tilbake med byggherren og de som utførte byggearbeidene ble lokalet åpnet, men enda gjenstår noen småting for at vi kan kalle det spesialrom for arkiv. En ting er likevel sikkert, papirene blir tatt vare på mye bedre enn
der de kom fra.                                                                                                                
Det første arkivet vi skulle hente inn var Rakkestad trygdekontor eller tidligere Degernes kretssykekasse sine eldre arkiver så langt tilbake som 1917. Og det skal dere få høre mer om i neste blogg.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar