mandag 10. januar 2011

Vi samler frimerker

av Ane Karen Hveem Moltubakk, NVE
I NVEs arkiv støtter vi TUBFRIM. Navnet står for Tuberkulosearbeidets Frimerkeforretning og ble opprettet alt i 1928. De samler og omsetter brukte frimerker og bruker overskuddet til bekjempelse av tuberkulose, samt til helse- og trivselsfremmende tiltak for funksjonshemmede barn og unge i Norge. Et bra og lettvint tiltak for oss som allikevel skal gå gjennom posten som kommer inn til NVE. Men så hender det jo at frimerkene vekker interesse hos oss arkivarene også. Jeg må ærlig innrømme å ha sneket til meg et frimerke fra tid til annen. Særlig når det ikke er spor av stempel på det har jeg tenkt at her er det jo bare å rive forsiktig, kline på litt mer lim og bruke det på ny. Gjenbruk er da ikke dumt. Det er merkelig hvordan folk som aldri før har interessert seg for frimerker plutselig blir engasjerte selv når en begynner å samle for andre. En av oss har hele remsa med Melodi Gran Prix frimerker liggende på pulten. En annen tar stadig hyppigere med seg fine frimerker hjem til ”datteren” sin, som tilfeldigvis akkurat har begynt å samle. Selv har jeg spart på Moldejazz 50 år frimerket, i tillegg til noen med søte dyr på. Det tar nok litt tid hos oss før boksen til TUBFRIM blir helt full og kan leveres, men det skjer da til slutt det og. Jeg vil oppfordre alle andre som driver med poståpning å ta en titt på TUBRIMS nettsted: http://www.tubfrim.no/normain.html og starte med noe som både er hyggelig for andre og for en selv.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar