torsdag 9. juni 2011

Kulturhistorisk skattekiste med levende bilder

Av Inger Karin Raknerud, mediearkivar i NRKs Fjernsynsarkiv.


Jeg jobber som mediearkivar i Fjernsynsarkivet i NRK. Her har jeg jobbet de siste tiårene, og fortsatt byr jobben på nye og noen ganger helt ukjente arbeidsoppgaver som for eksempel denne bloggen.  For at dere skal bli bedre kjent med min arbeidsplass, vil jeg gi eksempler på arbeidsoppgaver jeg har gjort i løpet av det siste halve året.
Men først litt om arkivsamlingen vår:
Fjernsynsarkivet består av ca. 160 000 timer med levende bilder, og den øker med ca. 10 000 timer i året. Det er med andre ord en stor kulturhistorisk samling vi kan presentere som går helt tilbake til 1920-tallet med blant annet flere private samlinger. Vi har også tilgang til Filmavisen eller Norsk Ukerevy, som var en ukentlig nyhetsbulletin som gikk som forfilm på norske kinoer i perioden fra 1941 til 1963.


20. august 1960 startet NRK sine egne sendinger. Selv om det hadde vært prøvesendinger i noen år tidligere, er det denne dagen vi regner som Fjernsynets fødselsdag, og at vår egen TV-samling begynner å vokse.
Jeg er så heldig at jeg får jobbe med dette hver arbeidsdag som researcher. Oppgavene mine er blant annet å finne arkivstoff til ulike TV- og radioproduksjoner eller til nettartikler for nrk.no. Det er også mange eksterne brukere som kontakter oss, og en av mine oppgaver er å finne klipp til digitale læremidler som lages av forlag eller NDLA (Nasjonal digital læringsarena).
Siden fortsatt mye av materialet vårt ikke er digitalisert, er det viktig at Fjernsynsarkivet ligger i forkant med tanke på hvilke saker som det eventuelt kan være bruk for i fremtiden. Til dette bruker vi en minnedatobase, som lages av Biblioteket i NRK. Vi sørger for at aktuelle dagsrevyinnslag og programmer blir digitalisert i god tid før markeringen finner sted. Eksempler på slike saker kan være at det den 26. april i år var 25 år siden atomkraftulykken i Tsjernobyl (Dagsrevyen og på nrk.no), eller en nettartikkel om NRKs mange aprilspøker på radio og TV opp gjennom årene:
Dette tror jeg sparer oss for mange hastesaker samtidig som redaksjoner i NRK får tips om aktuelle hendelser de kan lage noe på.  Morsomt er det også å se at jobben vi gjør blir synlig for så mange på enten TV, radio eller nett. 

Årets desidert morsomste jobb har vært å levere klipp til en e-læringstjeneste om radio- og fjernsynshistorien. Den er laget av NDLA i samarbeid med NRK i faget Medier og informasjonskunnskap for elever ved den videregående skolen.  Læringsressursen er lagt opp slik at det vises en film for hvert tiår. Der fortelles det om de mest kjente utviklingstrekkene av radio- og TV-historien for hver periode. I tillegg kan man se på relevante klipp som illustrerer det som blir fortalt. Totalt leverte jeg 70 TV klipp og arkivstoffet fant jeg frem ved å lese igjennom pensumlitteraturen og film-manuskriptet. Mange av programmene måtte først digitaliseres.  Deretter valgte jeg ut arkivstoffet som ble klippet til i Final Cut Pro på nytt med NRKs logo. For meg som jobber i dette arkivet var det utrolig morsomt og ikke minst lærerikt å finne arkivstoff til denne læringsressursen. Aldri før har jeg fått muligheten til å gå så systematisk igjennom TV-historien som denne gangen. Denne tjenesten er ikke kommersiell og ligger fritt tilgjengelig på NDLAs nettsider. Så her er det bare å klikke på bildet nedenfor og boltre seg i både nostalgiske øyeblikk og viktige kulturpolitiske hendelser.


Det er stor spennvidde i forespørslene som kommer til seksjonen vår, og ved hjelp av databaser der programinnholdet er registrert med tanke på gjenfinning, har vi gode forutsetninger for å hjelpe i de fleste tilfeller. Det er utrolig morsomt å gjøre dette materiale tilgjengelig til bruk i nye sammenhenger, på mange forskjellige områder. Derfor føler jeg meg privilegert som får muligheten til å bruke arbeidslivet mitt på noe så givende som å lete i denne kulturhistoriske skattekisten med levende bilder.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar